Motto

Sacrificiul sacrificiilor e acela de a suferi si a muri pentru pacatele pe care nu le-am comis( ele nu sunt in Mine ) dar Le-am asumat si asta numai Iisus Hristos a facut !
Să biruiesc lipsa de măsură a răului printr-o iubire şi un bine fără măsură pentru că nimic nu dăinuie în afara iubirii !
Textele ce le pun la dispoziţia cititorului nu au intenţia să ofere răspunsuri finale,oferirea lor este parte a unui proces continuu de căutare,atât a mea cât şi a voastră.
Dumnezeu să vă binecuvinteze !



sâmbătă, 30 iulie 2011

A spune ca Dumnezeu este autorul relelor este o erezie!

   Parintii afirma ca  Dumnezeu nu este autorul relelor si se vad siliti sa respinga invataturile eretice ,care primejduiesc crestinismul.
E vorba de platonism,gnosticism,maniheism,neoplatonism,origenism sau pelagianism.
      1.Platonicienii spuneau ca Dumnezeu nu este autorul relelor ,dar socoteau ca raul isi avea originea in  dezordinea materiei initiale,
de care Demiurgul S-a folosit ca sa faca lumea;neoplatonicienii vedeau originea raului mai curand intr-o degradare ,
o pierdere de fiinta si de bine a materiei,ca urmare a
indepartarii ei de Cel Unu,din care a emanat.Aceste doua curente filosofice considera ca,in parte,
raul vine pentru om din caderea
 sufletului sau in trup.Aceasta idee a legaturii intime intre rau si materie se regaseste in origenism-care isi are in parte sursa
 in scrierea lui Origen <Despre principii>si in <Capetele gnostice >
 ale lui Evagrie Ponticul.
Multi Parinti resping aceasta conceptie.Sfantul Dionisie Areopagitul(care in mod gresit a fost adesea socotit un adept
al neoplatonismului,in vreme ce el s-a straduit sa-l combata din interior,dand termenilor sai un inteles crestin)
spune ca,,materia insasi nu-i lipsita de randuiala,de frumusete si de
forma"Dumnezeu S-a folosit de materie ,care ,,era necesara pentru facerea lumii";deci ,cum s-ar putea
folisi Binele de ceva rau
ca sa creeze un lucru?
    2 Invatatura maniheica au combatut-o Parintii-indeosebi Sfintii Vasile cel Mare,Grigorie de Nyssa,Chiril al Ierusalimului
 si Ioan Gura de Aur-pentru ca ea,legata de origini gnosticism
si mazdeism,avea o puternica influenta in sanul  crestinismului.

Maniheii afirmau coexistenta din vesnicie
a doua principii:al binelui si al raului.Aceasta doctrina o are in vedere Sfantul Vasile atunci cand spune
:,,Raul nu este necreat,dupa cum sustin ereticii,care acorda raului aceeasi valoare ca si naturii binelui
,ca si cand si binele si raul ar fi fara de inceput si vesnice si anterioare creatiei lumii;dar nu-i nici
creat de Dumnezeu"Maniheii spuneau ca Dumnezeu nu putea sa nu vada relele ce se vor abate
asupra neamului omenesc,asa ca a creat raul in cunostinta de cauza.,,Sustin asa ceva, ca sa -si
apere credinta lor gresita,numai cei care s-au lasat inselati de invataturile maniheilor,ca sa
convinga pe adeptii lor ca Cel care a facut pe om a fost El Insusi o fiinta rea.Caci daca,pe de o parte,
Dumnezeu stie toate acestea,iar ,pe de alta parte,omul totusi zace in rautati,inseamna ca invatatura
despre bunatatea lui Dumnezeu nu mai poate fi pastrata,ca doar nu de aceea l-a creat El pe om,ca sa-i
meneasca o viata plina de rele.Sfantul Grigorie rezuma spunand asa:De vreme ce natura trupurilor
este in chip necesar supusa primejdiilor si neputintelor,amestec sortit nimicirii,si toate aceste rele
sunt insotite de simtirea durerii,maniheii cred ca facerea omului e opera unui dumnezeu rau.
Impotrivindu-se acestei invataturi gresite cu argumentele cele mai logice ,Sfantul Grigorie
conchide,,Nu putem spune cu micime de suflet ca Dumnezeu e creator al raului"
3 Pelagianismul este combatut de Parintii-indeosebi Fericitul Augustin -afirma ca Dumnezeu nu e
pricinuitorul relelor pe care le indura neamul omenesc.Pelagienii-Pelagiu,Iulian de Eclana,Celestius
nu spuneau in mod direct ca Dumnezeu este autorul relelor,dar aceasta teza era indirect implicata
in afirmatia lor ca Adam a fost creat stricacios,supus patimilor-deci si suferintei-si muritor.
Aceata conceptie a fost combatuta de Fericitul Augustin si condamnata de Sinodul de la Cartagina
din 418 .

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.