Oare
viaţa umană nu este un pelerinaj în abisuri,din moment ce orice problemă
serioasă pe care o formulează atât omul pentru el însuşi,cât şi lumea pentru
om,conducerea gândirea în abisuri ?
Căutând adevărul,pătrunzând în lăcaşul adevărului,gândirea omului se
sfărâmă întotdeauna de abisuri înfricoşătoare. Şi ce se întâmplă cu problema
dreptăţii,a bineluişi a răului ?
Gândirea nesătulă a omului,călăuzită de un
anume impuls,se avântă cu entuziasm de la o problemă la alta,dar nu reuşeşte
să-şi afle îndestularea.
Şi întotdeauna se petrece aşa până când
nu-şi asumă,într-o încordare maximă, chestiunea referitoare la Dumnezeu şi
la om-problemă capitală,de a cărei rezolvare
atârnă soartă umană în această lume.
Ai
urmărit ,misterul omului şi ce ai descoperit ?
Neîndoielnic,ai
aflat abisuri cumplite,de care fie cugetul,fie inima,fie conştiinţa ta se
sparge în mii de fărâme.Calea către adevărul despre om duce...ah! ...în care
neguri ,în care abisuri !?!
Acolo gândirea
înnebuneşte de durere,de întristare,de strigăt,ca şi cum ar păşi într-un iad fără margini,unde nu domnesc decât ,,plângerea şi scrâşnirea dinţilor’’(Mt 8,12)Şi se va întâmpla
aşa până ce,în spatele tuturor negurilor
şi prăpăstiilor,vei descoperi sâmburele heruvimic al fiinţei umane –pe Dumnezeu.
şi prăpăstiilor,vei descoperi sâmburele heruvimic al fiinţei umane –pe Dumnezeu.
Doar cu El păşeşti
pe căi luminoase care duc la dezlegarea deplină
a celor mai încurcate probleme
pentru fiinţa omenească .
Omul –ce abisuri
din infinitul mare se află înlăuntrul infinitului mic !
Şi ce se petrece cu bobul de nisip ?
Acolo nenumărate
taine se zbat şi se dizolvă într-o prăpastie fără fund...Există ceva anume în
lumea noastră terestră care să nu fie un abis pentru gândirea umană ?
Atunci când
ochiul tău priveşte cu seriozitate faţa aproapelui ,câte mistere şi enigme nu
va desluşi că se află acolo !
Iată ,oriunde
sufletul tău se va întinde să se odihnească,patul de sub el se va preface de
fiecare dată în cărbuni aprinşi,devenind un pat procustian...
Şi tu ,gândirea
mea,cum stai nestingherită ca pe un tron,înlăuntrul omului,în micul său trup
?Cel mai trist lucru dintre toate este faptul că fiecare abis al tău se afundă
mai jos de orice hău,care şi atunci când se ridică la înălţime rămâne cu
neputinţă de atins,pentru că este nesfârşit şi neţărmurit.
Şi tu,simţirea
mea,nu eşti oare sora geamănă,
sau strămoaşa,sau urmaşa,
sau părintele acestei
tristeţi ?
Există multe goluri în mintea omului,
multe cotloane în
conştiinţa şi cu mult mai multe
în inima omenescă.
Şi acelea sunt cele mai
cutremurătoare
şi înfricoşătoare abisuri ,care îl înconjoară pe om.
De unde provin ?
Din răutatea
noastră omenească,din răutatea umanităţii:izvorăsc din păcatul nostru
omenesc,din păcatul omenirii.
Păcatul e,într-adevăr
,un seism,pentru că păcatele sunt neîndoielnic,asemenea unor cutremure ,care
răvăşesc întreg sufletul,şi mintea,şi inima,astfel încât dau naştere înăuntru
unor prăpăstii,eroziuni,abisuri.
Şi noi ne
prăbuşim într-aceste abisale ruine lăuntrice.
Cu toate
acestea,fiecare păcat este o boală a minţii,slăbiciune a inimii,maladie a
sufletului,o boală care,fără încetare,zămisleşte din sine însăşi moartea şi
toate cele aducătoare de moarte.
Şi, mai presus
de toate,fiecare păcat este un iad aflat fie în inimă,fie în suflet,fie în
minte.
Cel care nu simte
aşa încă nu a ajuns pe deplin om,gândirea sa este plină de
,,păcatul cel nesăţios ’’şi ,, se desfată în rătăcirile lui ’’
Păcatul ,cu toate puterile lui,săvârşeşte un singur lucru
:
îl
dez-îndumnezeieşte şi îl dezumanizează pe om.
De aceea,păcatul este într-adevăr păcat,pentru că se
împotriveşte lui Dumnezeu cu toată puterea sa, nu-L voieşte pe Dumnezeu şi le
îndepărtează pe toate de El şi de cele dumnezeieşti.
Îndepărtându-l pe om de
Dumnezeu,păcatul îl ţine departe de ceea ce face din el o fiinţă
preţioasă,unică şi dumnezeiesc nemuritoare.
Procesul
dez-îndumnezeirii omului se desfăşoară întotdeauna concomitent cu procesul
dezumanizării ,altfel spus acest proces are o valenţă atât singulară,cât şi
duală. Este o realitate evidentă în universul nostru terestru ,cu cât mai puţin
Se sălăşluişte Dumnezeu în om,cu atât mai puţin intră omul în comuniune cu
aproapele său.
Oare în
sufletul unui ateu mai există vreo urmă de umanitate ?
Un ateu este inevitabil şi întotdeauna anti-om,şi,prin
urmare,şi un ne-om.
Numai atunci când
gândirea umană se va adânci în Logosul atotcuprinzător,se vindecă pe sine de
toate rănile,se tămăduieşte de toate bolile,izbăvindu-şi sinele de toate
morţile,precum disperarea ,scepticismul,relativismul,pesimismul,şi,în
general,de orice vampirism,care nu este altceva decât satanismul camuflat.
Afundându-se
gândirea umană în Gândirea atotcuprinzătoare,se botează şi se împărtăşeşte de
ceea ce este Veşnic,de ceea ce este dumnezeiesc şi omenesc,astfel încât nici un
uragan nu este în stare s-o
arunce în disperare,frică,vampirism,demonism sau iad.
Orice om trebuie
să recunoască,următorul fapt :numai în Dumnezeu-Omul
Gândirea omului se preschimbă în Atotgândire,întru
Logosul Însuşi.Fără Dumnezeu-Omul,gândirea omului este cu totul nesăbuită.
Puterea gândirii omeneşti este nesfârşită şi nemărginită,fiindcă îşi are
originea în Cel nesfârşit şi nemărginit.Pentru aceea,numai în El gândirea
omenească se metamorfozează din nefiinţă în Fiinţă care este deasupra a
toate,trecând de la moarte la viaţă,de la efemer la eternitate.
Până în acea
clipă gândireaeste pentru om fie o şa foarte grea,fie cea mai mare
întristare,fie cel mai întunecat iad,fie,atot-tristeţea,iadul însuşi.
Gândirea se face Rai,Rai cu totul pentru om numai
dimpreună cu Dumnezeu-Omul şi întru Dumnezeu-Omul .Dacă nu este
aşa,arătaţi-mi(calea)voi,cei oprimaţi de gîndirea voastră ?
Dar unde se află El, Dumnezeu-Omul ?
Iată-L ,se află
îndărătul fiecărui abis,întotdeauna Mântuitorul se află îndărătul oricărui
iad,oricărei morţi,oricărui păcat,oricărei tristeţi,şi mereu este bucurie şi
bună-vestire,unica bucurie eternă şi singura bună-vestire veşnică pentru
gândirea omului,pentru simţire,pentru conştiinţă,pentru suflet.
Şi aceasta,în toate vieţiile de pe pământ,ân
toate veşniciile.
Toate sunt pentru om blestem,iad,până vor ajunge să se
prefacă în realităţi divino-umane.Dimpreună cu Dumnezeu-Omul toate ale omului
se fac Rai,Rai,Rai.
Şi nu există sfârşit pentru bucuria ta,omule,câtă vreme eşti
om,pentru că numai dimpreună cu El şi întru El simţi că eşti om veşnic,om
ceresc,heruvimic.om cu chip dumnezeiesc. Este tristeţe,atot-tristeţe,o,fraţii
mei de tărână ,să fii om fără Dumnezeu-Omul Hristos !
Această tristeţe
şi bucurie,asemenea unor bâiguieli,sunt cuprinse în aceste Abisuri ale gândirii
şi simţirii umane,....de la început şi până la sfârşit o spovedanie,în care
este prezent întreg sufletul,cu toate răstignirile,dar şi cu toate învierile
lui.
Coborâm fără a ne
preface în fiecare moarte,în fiecare iad,şi din acestea
nu ne poate scoate ,pe
nici unul dintre noi,decât Dumnezeu-Omul Hristos,
Domnul Cel înviat,
Singurul
Biruitor al morţii şi Singurul
Care ne mîntuieşte de păcat în oricare
dintre
lumi,văzute,nevăzute,fizice şi metafizice.
Arhimandrit
dr.Iustin Popovici
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.