Praznicul Vovideniei: lumină, bucurie, aleasă trăire! Primul popas
duhovnicesc al perioadei de ajunare pe care o traversăm îl reprezintă
sărbătoarea de pe 21 noiembrie, dedicată Fecioarei Maria, o călăuză
luminoasă în Postul Crăciunului, dar, în acelaşi timp, un stăruitor
îndemn la creșterea, la educarea pruncilor în credința sfântă a
Bisericii noastre dreptmăritoare, la normalitatea și necesitatea familiarizării copiilor cu Dumnezeu.
Potrivit istoricilor, locașul de cult avea alături un fel de anexe cu
vreo nouăzeci de camere, dispuse pe trei nivele. O latură a clădirii o
ocupau copilele aduse spre slujba lui Dumnezeu, până la vârsta când
deveneau capabile să-și întemeieze o familie. În palierul următor
locuiau văduvele şi fecioarele vârstnice care îngrijeau de Casa
Domnului, făgăduind a-și păzi curăția până la sfârșitul vieții, iar în
altă parte a dependințelor trăiau sacerdoţii și erau cazaţi pelerinii.
Fecioarelor vârstnice li se încredinţase instruirea celor tinere: le
învățau să se roage, să citească dumnezeieștile Scripturi,
deprinzându-le, de asemenea, cu rucodelii, adică lucrul mâinilor:
confecționarea ori împodobirea veșmintelor.
Dar oare doar pentru aceste pricini Maria a părăsit casa tatălui ei, schimbând-o cu cea a Tatălui Ceresc?
Duhul Sfânt a lămurit-o pe Ana , dar și pe noi: Fecioara Maria trebuia
adusă ca să stea în Casa Domnului, deoarece atât Templul din Vechiul
Testament, cât şi Maica Domnului înfăţişează taina întrupării
Mântuitorului Hristos. Templul din Ierusalim reprezenta imaginea zidită a
venirii Izbăvitorului în lumea pământeană, fapt învederat de cuvintele
Domnului, rostite înainte de moartea Sa pe Cruce: „dărâmaţi acest templu
şi eu în trei zile îl voi rezidi”, prin care nu se referea la templu ca
zidire, ci la trupul Său. Aşadar, relaţia tainică dintre templu, ca
spaţiu al șederii lui Dumnezeu pe pământ, şi trupul lui Hristos luat din
umanitate este mijlocită de Maica Domnului. De aceea, la Crăciun, nu
vom vorbi de întruparea Mântuitorului fără a aminti întâi de templul
Vechiului Legământ ca de o prefigurare a înomenirii lui Hristos. De ce
Fecioara Maria a trebuit să intre în Templu? Se cerea ca ea să fie
iniţiată în taina Sfintei Sfintelor, deoarece, nu peste mult timp, ea
însăşi va deveni „biserică vie” a prezenţei lui Dumnezeu în lume. Din ea
Hristos, Cel veșnic de zile, a împrumutat trup omenesc. Aceasta este
cea mai evidentă legătură dintre Templu şi Naşterea lui Hristos, pe care
o vom prăznui la sfârşitul postului. Cu toții așteptăm Crăciunul cu
emoție, cu nerăbdare, cu bucurie. Din păcate, sărbătoarea tinde să se
transforme într-o „jubilare” a consumismului, a plăcerii, într-o
celebrare dezbrăcată de sacru. Tocmai de aceea praznicul Vovideniei ne
atrage atenția că nu ne vom putea bucura cu adevărat, că nu vom simți
prezența Sfântului Prunc Dumnezeiesc în peștera sufletelor noastre, dacă
nu ne vom pregăti stăruitor pentru minunata și emoționanta întâlnire
prin post, rugăciune, printr-o cercetare mai atentă a Bisericii.
Așa cum spuneam la început, praznicul Vovideniei ne arată încă un
lucru: normalitatea și necesitatea familiarizării copiilor cu Dumnezeu.
Numeroşi dușmani ai Ortodoxiei își ridică amenințător vocile împotriva
prezenței orei de religie în școală, invocând pretexte dintre cele mai
bezmetice, ba uneori chiar amuzante. Avem însă în viața pruncei Maria
modelul unei creșteri frumoase, al unei educații alese în și prin
Biserică. Raportat la zilele noastre, sunt de părere că prin fiecare oră
de religie copiii îi urmează Mariei: se apropie de Biserică, intră în
ea, devin familiari cu noțiunile elementare de credință, realizându-se
astfel o întâlnire, o împrietenire a lor cu Dumnezeu, care va avea
urmări pentru întreaga existență: deprinderile bune, formate în
copilărie, rămân adeseori valabile în tot restul vieţii. Religia în
școli nu reprezintă un simplu obiect de studiu, ea nu doar informează,
ci îndeosebi formează. Da!, îi educă pe copii să trăiască frumos și
curat aici, în această lume, pregătindu-i totodată să devină cetățeni ai
Împărăției Cerurilor.
Motto
Sacrificiul sacrificiilor e acela de a suferi si a muri pentru pacatele pe care nu le-am comis( ele nu sunt in Mine ) dar Le-am asumat si asta numai Iisus Hristos a facut !
Să biruiesc lipsa de măsură a răului printr-o iubire şi un bine fără măsură pentru că nimic nu dăinuie în afara iubirii !
Textele ce le pun la dispoziţia cititorului nu au intenţia să ofere răspunsuri finale,oferirea lor este parte a unui proces continuu de căutare,atât a mea cât şi a voastră.
Dumnezeu să vă binecuvinteze !
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.