Există un
cuvânt ,în vorbirea curentă,cu profunde semnificaţii duhovniceşti , dar cu
anevoie de pronunţat : dragoste
Nu
există un alt cuvânt de mai mare valoare în sine,dar mai cu seamă în
înfăptuire
Greutatea lui constă tocmai
în necunoasterea valorii sale de virtute supremă
dragoste -coroana tuturor virtuţilor
Dragostea cuprinde în sine iubirea lui
Dumnezeu faţă de om şi ,în acelaşi timp iubirea omului faţă de semenul său
:omul-frate prin creaţie şi frate prin credinţă. Credinţa în existenţa
Divinităţii se dovedeşte concret prin dragostea de Dumnezeu şi de aproapele.
Aşa cum Tatăl
M-a iubit pe Mine , şi Eu vă iubesc ; rămâneţi în dragostea Mea
( I In 15,9)
Dragostea
este dumnezeiască ,întrucât imită iubirea Cuvântului celui viu şi lucrătoral
lui Dumnezeu ,cum adevereşte Sf.Apostol Pavel
(Evr.6,5)
Mântuitorul Hristos întruchipează suprema
iubire divină ,care a adus din nimic la existenţă atât omul ,cât şi întreaga
creaţie ;toate cele văzute şi nevăzute .
Aceasta confirmă faptul că întreaga existenţă
reprezintă rodul iubirii sfinte, căci Dumnezeu l-a creat pe om din dragoste
,după Chipul iubirii Sale.Învăţătura creştină are la baza iubirea
sfântă.Participând la aceasta,omul devine chip al iubirii .Sfântul Apostol Pavel precizează că dragostea cuprinde în sine toate
tainele şi toată ştiinţa
( Cor .13,1)
De fapt,dragostea nu este doar o problemă de
raţiune,ci de inimă,de trăire concretă.Ea este locul pe care noi îl oferim
aproapelui şi cel pe care el,ni-l asigură nouă în inima sa.
Această reciprocitate
afectivă ,manifestată prin bunătatea inimii,dreptatea,iertarea şi
omenia,constituie pilonii veritabilei noastre existenţe.Misterul întregii
noastre trăiri creştine constă în modul în care ştim să ne deschidem inima faşă
de omul care are nevoie de un ajutor
concret.
,, Milă voiesc ,iar nu jertfă “-ne cere Mântuitorul
El a insistat ca oamenii
să se iubească cu aceeaşi dragoste cu care Dumnezeu l-a
creat pe om,pentru ca fiecare om
înnobilat cu iubirea Sa ,să devină făptură minunată ,părtaşă a Împărăţiei Sale celei
cereşti.
Cu toate
acestea ,sfânta dragoste ,care este puterea creatoare a lui Dumnezeu ,este greu
de exprimat în cuvinte şi,mai ales ,de indeplinit în
faptă ;Sfântul
Apostol Pavel afirmă că
,,De aş grăi în
limbile oamenilor şi ale îngerilor...dar,dacă dragoste nu am ,
nimic nu sunt (1 Co.13,1-2 ) ’’
Aceasta,datorită
faptului că dumnezeiasca dragoste constituie raţiuneade a fi a omului,definind
sensul vieţii sale pe pământ .Acest model al virtuţii supreme reprezintă
paradisul comuniunii dintre oameni,tări şi popoare .
De fapt ,conform
învătături evanghelice ,trei sunt principiile care guvernează relaţiile dintre
oamenii :
om
contra om, om pe lângă om şi om pentru om.
Atitudinea de om contra om îşi are originea
chiar după creaţie,prin crima săvârşită de Cain : ce ai
făcut cu fratele tău, Abel ?,acesta a răspuns că el nu este păzitor de
fratele său ( Fc.4,10)
Întrebarea aceasta priveşte pe fiecare
pământean.Ce face omul cu fratele său aflat în suferinţă ,care are nevoie de un
minimum de existenţă ?Ce atitudine
adoptă omul faţă de sărmanul care stă la colţ de stradă cu mâna întinsă ,cerşind o bucăţică
de pâine ?
Niciodată,omule
,nu vei şti a cui este această mână cerşindă ,căci chiar Iisus Mântuitorul Se
identifică cu cel sărman,când zice: străin am fost şi
nu M-aţi primit,am flămânzit şi nu Mi-aţi
dat să mănânc ( Mt. 25,42-43).
Mântuitorul ,ca
Fiul al Omului ,este şi persoană umană ,El a biruit suferinţa prin iubirea Sa
nemăsurată ,căci măsura iubirii Sale este ,,iubirea
fără de măsură ”
Într-adevăr,
Mântuitorul este ,prin excelenţă ,Om pentru om,şi a luat asupra Sa destinul omului
,pentru a-l izbăvi din necaz.
Întrucât aţi făcut unuia dintre aceşti fraţi mai mici ai Mei
,Mie Mi-aţi făcut (Mt.25,40)
Mântuitorul a
suferit pentru a binecuvânta suferinţa şi pe cei care se chinuiesc,sub diferite
aspecte,şi,mai cu seamă ,pe cei care pătimesc din lipsa dragoste celor din
jur...
Răcirea dragostei dintre fiii oamenilor şi
înlocuirea ei cu ura cea ucigătoare de frate,ca expresie a relaţiilor dintre
oameni, lipsite de sentimentul sfânt al iubirii, a constituit tema unei
reuniuni ţinute la Paris.La sfârşitul
discuţiilor ,s-a făcut un sondaj printre participanţi,spre a vedea câţi dintre
ei folosesc ,în vocabularul lor,expresia te iubesc
.
Rezultatul a
fost dezamăgitor .Dar ,impresionaţi de această tristă constatare,întorşi
acasă,noaptea târziu ,unii au început a telefona la cei apropiaţi
–părinţi,fraţi,surori,prieteni-,mărturisindu-le sentimentele lor de iubire :
Tată,mamă,frate,soră,prietene,fii,fratele,prietenul
vostru vă iubeşte sincer.
Surprinşi de acest neaşteptat gest de dragoste ,au
răspuns şi ei la rândul lor :
bine,dragul
meu ,şi eu te iubesc cu
adevărat.
Curioasă şi
neînţeleasă este această problemă a mărturisirii dragostei,căci până şi nevinovaţii
copii folosesc cu anevoie cuvintele ,,te iubesc mamă’’sau
,,te iubesc tată ’’
cu
toate că ei sunt mai sinceri în sentimentele lor de dragoste faţă de cei din
jur.
Dragostea trebuie
mărturisită ,ca şi credinţa :Cel ce va crede şi va
mărturisi mare se va chema în Împărăţia Cerurilor,a zis Mântuitorul. Şi
totuşi ,mărturisirea dragostei se face cu multă stângăcie.La fel cum Sfinţii
Apostolo,care nu ştiau să se roage,L-au rugat pe
Mântuitorul să-i înveţe ,aşa şi noi ,la rândul nostru ,I-am putea cere
să ne înveţe şi să ne ajute să ne iubim unii pe alţii şi, mai cu seamă să ne
lumineze sufletul,pentru a cunoşte valoarea reală a dumnezeieştii iubiri.
Cuvântul dragoste ne este fără conţinut ,ci reprezintă o
valoare duhovnicească în sine,după cum adevereşte un vers românesc :
,,Nu uita că
dragostea nu-i vorbă-n vânt,iubirea este lucru
sfânt ”
Aşadar ,dragostea sfântă,frumoasă şi
dumnezeiască este vrednică de toată lauda,zice
Sfântul Maxim Mărturisitorul,iar Sfântul Grigorie de
Nyssa adaugă şi el că ,,dragostea
este
focul Dumnezeirii ,care mistuie toată ura şi răutatea omenească “
Ştiind
că dragostea ,în timp ,îşi va pierde sensul său real,Mântutorul a transformat-o
în poruncă şi semn distinctiv al creştinilor :
,,Poruncă nouă vă dau ,să vă iubiţi unii pe alţii…întru aceasta vor cunoaste că sunteţi ucenicii Mei,dacă
veţi avea dragoste între voi (In 13,34-35)
Răcindu-se
dragostea dintre oameni atât de mult ,se pune problema dacă ,la a doua
venire,va mai găsi Mântuitorul dragoste pe pământ.Grăitor în acest sens este
răspunsul dat de un pustnic când a fost întrebat despre timpul când va avea
sfârşitul lumii.Înlocuind timpul cu spaţiul,acesta a răspuns :când
vor dispărea cărările dintre vecini.
Într-adevăr
,astăzi nu se mai vizitează vecinii între ei şi ,uneori ,nu-şi cunosc nici
numele ,mai ales în blocurile din oraşe.De fapt ,oamenii şi,în general ,vecinii
îşi vorbesc din ce în ce mai rar şi chiar atunci când o fac ,conversaţia se
reduce la câteva vorbe de uz curent,fără nicio semnificaţie :ce mai faceţi ?
Sunteţi bine ?Vă doresc o zi bună .Atât şi nimic mai mult.
O
personalitate ,rugată fiind să dea definiţia fericirii ,a răspuns că
Fericirea este
atunci când oamenii se salută şi se vizitează reciproc,căci astăzi lumea trăieşte
intr-o completă izolare ,om pe lângă om,şi aceasta,din cauza marii secete de
dragoste.
Deci să spunem ,cum spune Părintele Rafael Noica :
Rugati-vă, fraţi şi surori: “Da, să gaseşti, Doamne, în mine să
găseşti credinţă şi dragoste !”
Amin !
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
Rețineți: Numai membrii acestui blog pot posta comentarii.