,, Ingaduiti-mi sa graiesc si ceva necurat,cum s-ar zice,si sa fiu fara de rusine si sa nu rosesc.Chiar daca vorbele par ca sunt necuviincioase,insa scopul nu e necuviincios,ci foarte potrivit.Caci si doctorul,vrand sa scoata puroiul,mai intai vara degetele in rana.Si daca nu-si murdareste mai intai mainile sanatoase,nu va putea sa tamaduiasca"-Sf.Ioan Hrisostom
Cunoasterea a ceea ce este iubirea in esenta ei nu tine de memorizarea vreunui text sau de aflarea vreunei formule secrete,ci de experimentarea ei .
In ceea ce ii priveste pe-parinti,doctori sau cadre didactice-atunci cand sunt chemati sa devina dascali ai iubirii,nu pot sa transmita celor din jur altceva decat ceea ce ei insisi au trait si experimentat in materie de dragoste,independent de tot ce ar fi auzit sau citit pana in acel monent.
Daca ar fi posibil sa-l alegem pe acela care va face copilului nostru educatia iubirii,criteriul nu este ca dascalul sa aiba o cunoastere rationala a ceea ce trebuie sa fie iubirea,ci este experienta sanatoasa in iubire pe care acesta deja trebuie s-o fi avut ,o experienta existentiala si nu speculativa.
Daca putem intelege ce inseamna dragostea la modul concret,constatam ca toate relatiile esentiale din viata sunt de tip erotic.
(Eros=erotic are in greaca o dubla semnificatie,atat spirituala cat si trupeasca,nu doar sexuala,asa cum este astazi.)
Acest caracter erotic nu tine de functionarea anumitor organe trupesti,ci de acel fundamant al vietii care este elanul spre unitate, intrucat doar in acesta exista dragostea cu adevarat.
Iubirea este pasiunea pentru cineva si nu pentru ceva dorirea celuilalt ca persoana si nu ca obiect .
In persoana celuilalt este cuprins si trupul lui,dar asta nu inseamna ca celalalt poate fi redus numai la trupul lui.
Nevoia de dragoste ,care este una dintre cele mai importante aspiratii umane,nu inseamna nici necesitatea evacuarii anumitor secretii organice si nici dorinta detensionarii unor glande.Indragostitul autentic isi doreste sa aiba parte de un urcus neincetat,iubirea lui devenind tot mai profunda in descoperirea noii realitati spre care se indreapta;aceasta stare face ca iubirea adevarata sa nu conduca niciodata la saturatie si plictiseala.
Celalalt ne poate impresiona de la inceput in mod deosebit prin frumusetea lui,simtim bucurie vazandu-l, ascultandu-l, atingandu-l, ni se descopera continuu impresionandu-ne cu frumusetea atat exterioara cat si interioara, ganduri,sentimente si intelepciunea de care da dovada.Cu cat mai deplina este prezenta celuilalt in viata noastra in modul acesta ,cu atat mai mult se micsoreaza dorinta de relaxare.
In definitiv ,iubirea nu este ceva care se adreseaza in mod exclusiv doar persoanei umane,ci tine de o anumita stare sau dispozitiede viata.Nu poti fi cu adevarat afectuos fata de semenul tau daca nu iubesti in general toata creatia. Dragostea adevarata nu are legatura cu animalitatea,ea nu inseamna cucerire, posedarea celuilalt, ci o permanenta cautare.Socrate ne spune acelasi lucru in Banchetul: ,,Simti dragoste pentru acela care nu este inca la dispozitia ta si nici in posesia ta". Cand ajungem sa-l facem pe celalalt proprietanea noastra am incetat sa-l mai cautam si sa mai incercam sa-l intalnim cu adevarat. Cand simtim deja ca-l cucerim ,dragostea noastra pentru el a incetat. Pentru ca dragostea sa supravietuiasca, trebuie sa existe ceva care ii lipseste si pe care il cauta cu asiduitate.Celalalt ca si persoana are intotdeauna ceva care noua ne lipseste si care merita sa-l cautam la el.
In general ,intr-o relatie de iubire plictiseala dezvaluie o nemultumire sau neimplinire sufleteasca .Concret vorbind, constatam ca plictiseala ce urmeaza repetatelor experiente ,,erotice" relaxante(antierotice in esenta lor) este rezultatul irosirii repetate a ocaziilor pe care firea si viata ni le-a pus inainte pentru implinirea unei nevoi mai profunde si vitale,aceea de a-l intalni in mod real pe omul de langa noi.Aceasta intalnire reala cu celalalt care, intr-un anumit fel, este o intalnire cu intreaga umanitate ce se regaseste in el, constituie pana la urma singura experienta autentica de dragoste.Iubirea autentica creste in intensitate, adancindu-se tot mai mult in cadrul relatiei.
Intr-o experienta autentica de dragoste, omul nu-l reduce niciodata pe celalalt la un simplu organ,in spatele caruia se estompeaza restul trupului, ratiunea ,sentimentele sau personalitatea lui,ci il vede intreg .Iubirea in zilele noastre inseamna, din pacate, sexualitate.In conditiile acestea se poate intreba cum de am uitat cu totii ca eros era folosit de Parintii Bisericii pentru a descrie de fapt puterea (arderea interioare)superioara care il conducea pe om spre oameni si spre Dumnezeu, fiind ,,dar dumnezeiesc" ,pe care El Insusi il insufle oamenilor.Teologii numesc Dumnezeirea uneori dorire(eros), alteori iubire(agape), iar uneori cel dotit(erastos)si iubit(agapitos) Prin urmare, pentru a avea o intelegere exacta a celor cuprinse in Evanghelie ,ar trebui ca acolo unde exista cuvantul agape sa-l inlocuim cu eros.(In romaneste ,acest lucru nu este posibil ,pentru ca in traducerile pe care le avem la dispozitie nu exista o diferenta de NUANTA la talmacirea multora dntre termenii grecesti.In greaca de exemplu, se folosesc la un moment dat trei termeni diferiti pentru a defini o notiune,scotandu-se in evidenta de fapt anumite nuante,in romaneste este folosit doar un singur cuvant reducand astfel intelesul original)Abia atunci vom intelege ca este cu totul neacceptabil sa spunem ca dragostea dumnezeiasca si cea omenesca sunt realitati diferite;natura dragostei este aceeasi,fie ca se adreseaza lui Dumnezeu , fie ca se adereseaza omului, in ea fiind Insusi Dumnezeu.Si astefel in zilele noastre cand natura iubirii s-a pervetit a dus inevitabil la moartea iubirii.Conceptia masculin-sexualizata asupra dragostei din zilele noastre zugraveste iubirea in termeni cat se poate de trupesti,,spre plinatate-satietate-desertare-destindere"astfel aceasta conceptie are in vedere o iubire care se identifica cu procesul fiziologig de stimulare si de raspund doar la excitarea trupeasca (fara partciparea sufleteasca a individului).In dictionarul englez Webster's gasim cuvantul sex care provine din latinescu sexus ,ceea ce inseamna separatie.In acelasi dictionar ,cuvantul eros are un inteles diferit ,insemnand dorinta arzatoare,elan ce-l conduce pe om la implinirea de sine .Limba latina si greaca au asadar 2 cuvinte diferite pentru sex si pentru dragoste.
Termenul sex apartine zoologicului, fiind folosit in cazul animalelor,ca specie, fiind legat de modul in care cineva isi foloseste organele specifice acestui proces de reproducere..Insa atunci cand vorbim de iubire adevarata ,ea nu poate fi inteleasa decat plecand de la ceea ce inseamna sentiment sau suflet,care surclaseaza intotdeauna tot ceea ce tine de tehnica ,considerand derizorii toate acele materiale de ,,specialitate" despre: ,,cum,cat si unde s-o faci"si ignorand regulile si tehnicile de tip mecanicism,ce au ca scop invatarea modalitatii de a folosi mai eficente anumite parti .Dragostea este aceea putere care ne atrage in timp ce sexul ne impimge Dragostea este dorinta ardenta ce-l conduce pe om la daruirea de sine in cautarea virtutii,a nobletei si vietii adevarate.
Din punc de vedere fiziologic,sexul este contactul fizic caracterizat de apropierea unor organe,pentru detensionarea lor. Iubirea este cu totul altceva,inseamna apropierea de ceilalti,de toata creatia,prin care nu se urmareste relaxarea ,ci mai curand modalitatea prin care cultivam si preschimbam lumea. Daca sexul apare ca o nevoie naturala,dragostea se arata a fi dorinta iubitoare.Iubirea cauta unirea cu celalalt,deschizand dimensiuni experientei in doi,pentru ca in acctul iubiri, participarea celor 2 este si sufleteasca si trupeasca .Este deja cunoscut faptul confirmat de experienta umana ,dar si de constatarile specialistilor,ca dupa detensionarea adusa de o relatie sexuala,somnul isi cere toate drepturile,in dragoste ,insa ,se intampla exact invers.Dorim sa ramanem treji cat se poate de mult, pentru a ne putea bucura de vederea persoanei iubite, pentru a ne reaminti cele traite impreuna.Elanul de a te uni cu celalalt naste tandrete ,izvorul ei nefiind sexual .Deseori putem fi inselati de aspectele biologice atat de mult, incat ajungem sa consideram ca unic scop al intalnirii erotice orgasmul,uitand ca dorinta erotica aspira nu spre satisfacerea ei, ci la o crestere tot mai mare a intensitatii ei. Cel mai importand moment in intalnirea erotica nu este momentul orgasmului ,ci mai degraba momentul intrepatrunderii si al unirii trupurilor.Aceasta este clipa care cutremura ,care cuprinde in ea cea mai mare minune,oricata frica si cutremur,deznadejde si disperare ar provoca ,acesta este momentul in care reactiile omului sunt cele mai autentice si cele mai personale;unirea si nu orgasmul este punctul in care omul nu simte ura,ci se simte deplin.
Iubirea ne cere intotdeauna sa ne depasim sinele.
Artistii cunosc intotdeauna din instinc care e diferenta dintre sex si dragoste.Mercurie il ispiteste pe prietenul sau Romeo,amintindu-i de o mai veche iubire a sa,pe care i-o descrie mai mult din punct de vedere erotic,insistand pe acele amanunte anatomice ,fiind identic conceptiei masculin-sexualizate actuale .
,, Te implor,pentru ochii luminosi ai Rozalinei,pentru fruntea ei lata,pentru buzele rosii,pentru soldurile ei pline de viata si pentru alte locuri frumoase[Act 2,Scena 1]
Cele de mai sus ne aduc in fata ochilor poveastea reala a zilelor noastre,descrierea trupeasca a eroinei incheindu-se cu atat de doritele ,,solduri pline de viata",completata de aluzia de,, locuri frumoase" De ce acest lucru? Intrucat Mercurie nu era indragostit si nici nu stia ce inseamna a fii.Din punctul lui de vederea dragostea nu putea fi decat sexualizata.Romeo insa, indragostit fiind cu adevarat de Julieta, nu foloseste acest limbaj,vazand-o intr-un alt chip: ,,Ea invata tortele sa straluceasca,atarnand,imi pare,de obrazul noptii ca o piatra scumpa la urechea unui etiopian.Frumusetea prea bogata sprea a fi purtata,si prea scumpa pentru tot pamantul"[Act 1,Scena 5]Sa ne reamintim ca Romeo si Julieta erau membrii ai doua familii care se urau cu patima.Dragostea ,dupa cum se poate vedea,are putinta de a depasi barierile oricarei dusmanii.